11 september, 2017

De nya CF- och XF-lastbilarna från DAF är här!

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=”] [av_image src=’https://skeppsbrons.se/wp-content/uploads/2017/09/01-2017-New-CF-and-New-XF-XF-FAN-Pure-Excellence-1920-1030×579.jpg’ attachment=’7955′ attachment_size=’large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ admin_preview_bg=”][/av_image] [av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” admin_preview_bg=”]

De nya CF- och XF-lastbilarna från DAF är här!

DAF Trucks har lagt till 11 konfigurationer av traktorer och stela axlar i det nya sortimentet: åtta 2-, 3- och 4-axlade lastbilar med stela axlar och tre 3- och 4-axlade traktorer. De nya lastbilarna är upp till 7 % mer bränsleeffektiva, minst 100 kg lättare vilket ökar nyttolasten, har integrerade moduler för karossbygge för att förkorta tillverkningstiden och ger klassens främsta prestanda på arbetsplatsen. DAF har nu en komplett uppsättning branschledande lastbilar och är stolt över att kunna erbjuda kunderna de mest högpresterande, skräddarsydda lösningarna för alla tillämpningar.

Viktiga egenskaper för den nya traktor och styva axelkonfigurationen omfattar följande:

  • Upp till 7 % högre bränsleeffektivitet
  • Ny ultrakompakt EAS
  • Högre nyttolaster från 100 upp till 250 kg
  • Nya elektrohydrauliskt styrda stödaxlar
  • Nya dubbelmonterade stödaxlar
  • Nya dubbeldrivna tandemaxlar med navreduktion
  • Nya 8×4 lättviktschassin för betongbilar
  • Användarvänliga karossbyggen för nya CF- och XF-lastbilar
  • Nytt och innovativt batteriövervakningssystem (BEM)
  • Nya PACCAR-motorer MX-11 och MX-13
  • Ny TraXon-växellåda
  • Nya och mycket effektiva bakaxlar
  • Avancerade programvarufunktioner

DAF lanserade de första långa transporterversionerna av nya CF och XF i början av sommaren och lanserar nu en ny serie fleraxliga och styva fordon. De nya fordonen finns nu tillgängliga med vanliga samt några nya unika funktioner.

Upp till 7 % högre bränsleeffektivitet Alla nya DAF-lastbilar ger upp till 7 % bättre bränsleeffektivitet som ett resultat av smidigt integrerade och helt nya och innovativa expanderdrivlinor med lägre motorvarvtal.

Ny ultrakompakt EAS: fler chassialternativ och större nyttolast Det nya stela chassit drar nytta av den ultrakompakta EAS-enheten hos nya CF och XF. EAS-enheten kan nu monteras i sin helhet (dvs. som en enda enhet) mellan den första och andra framaxeln (på 8×4 FAD). Då går det att använda det lediga utrymmet till kranben, verktygslådor eller extra bränsletankar. Maskinramen får fler layoutalternativ och klarar en större nyttolast tack vare den 50 kg lägre vikten

Högre nyttolaster från 100 upp till 250 kg På samma sätt är det senaste utbudet av fleraxliga traktorer och lastbilar utrustade med drivlinor och avgasrörskonfigurationer som är upp till 100 kg lättare totalt i genomsnitt vilket resulterar i högre nyttolastkapacitet för DAF-kunder. Nya bakaxlar och tandemaxlar bidrar till totala vikt besparingar på upp till 250 kg för CF FAD 8×4 för anläggningsarbeten.

Nya elektrohydrauliskt styrda stödaxlar En av de viktigaste innovationerna inom den nya CF- och XF-serien är den nya stödaxeln för både traktorer och lastbilar med stela axlar, som bidrar till maximal manövrerbarhet.

Den nya stödaxeln utnyttjar ett nyutvecklat EHS (Electric Hydraulic Steering) som är 30 kg lättare, vilket resulterar i extra nyttolast. Styrningen är mycket exakt eftersom EHS kontinuerligt beräknar den optimala styrvinkeln för bakaxelns hjul utifrån hastighet och hjulbas. Fördelarna är mest märkbara när du kör och manövrerar lastbilen genom stadsområden. Minimala friktionsförluster och det faktum att styrpumpen bara aktiveras under styrning leder till ytterligare 1 % lägre bränsleförbrukning.

Vid hastigheter över 40 km/h låser sig axeln i rakt framåtläge, vilket garanterar högsta stabilitet och ger utmärkt bränsleeffektivitet. Dessutom innehåller stödaxelstyrsystemet betydligt färre komponenter, vilket ger förstklassig stabilitet och tillförlitlighet.

Den nya styrda stödaxeln kan monteras på lastbilar med stela axlar och traktorer (6×2) samt lastbilar med stela axlar (8×2).

Resultatet är att nya 6×2 CF och XF FAN med en ny luftfjädring snabbt kan sänkas med 90 millimeter och höjas med 185 millimeter för snabb och tillförlitlig lastning och lossning av växelflak.

Nya dubbelmonterade stödaxlar DAF introducerar också en ny dubbelmonterad 10-tons stödaxel, som har en statisk lastkapacitet på minst 34 ton. Det kommer till stor användning vid lastning och lossning av tunga containrar. Den nya axeln har en 25 kg lägre tjänstevikt. I kombination med de övriga viktminskningarna hos nya CF och XF resulterar det i totalt 125 kg ytterligare nyttolast.

DAFs nya dubbelmonterade stödaxel kan monteras på lastbilar med stela axlar och traktorer (6×2) samt lastbilar med stela axlar (8×2).

Ny dubbeldrivna tandemaxlar med navreduktion För fordon som regelbundet körs i terräng presenterar DAF en ny dubbeldriven tandem med navreduktion (HR1670T). Axeln har ett helt nyttgjutjärnsaxelhus som minskar vikten ytterligare med 60 kg.

För att uppnå högsta möjliga bränsleeffektivitet finns det ännu snabbare slutväxelförhållanden (3,46; 3,61; 3,76:1). Förhållandena låter motorn arbeta vid ännu lägre varvtal. För att säkerställa lägsta möjliga driftskostnader har oljebytesintervallet för den nya tandemaxeln ökats till 3 år eller 450 000 kilometer.

Den nya dubbeldrivna tandemaxeln med navreduktion finns tillgänglig för traktorer och lastbilar med stela axlar (6×4 och 8×4) för tunga tillämpningar. Serien omfattar FAD 8×4 lastbil med stela axlar och två styrda framaxlar som vanligen används för transport av sand och grus. I den här modellen är SCR-enheten inte längre integrerad i det vertikala avgassystemet. I stället ryms den i den nya EAS-enheten, som tack vare sina kompakta mått får plats mellan båda framaxlarna. Den nya designen resulterar i en viktminskning på 115 kg och mer chassiutrymme.

Nya 8×4-lättviktschassin för betongbilar i Europa Det lätta chassit till CF FAD betongbilar (8×4) finns nu med en 19-tons tandemaxel med enkel reduktion (SR1132T) och två framaxlar på 7,1 ton. Det här kostnadseffektiva, högpresterande chassit som är populärt i Storbritannien är nu tillgängligt i hela Europa. Optimeringar av styrsystemet och fjädringen, användningen av skivbromsar och den nya kompakta EAS-enheten med vertikalt avgasändrör, gör att den här lätta lastbilen har en tjänstevikt på bara 9 150 kg, vilket är ett nytt riktmärke för sin klass. Det unika chassit för betongbilar är utrustat med den nya PACCAR MX-11-motorn, i effektvärden från 270 till 330 kW (370 till 450 hk).

Användarvänliga karossbyggen för nya CF- och XF-lastbilar DAF har infört viktiga förbättringar av chassit för branschledande karossbygge av högsta möjliga effektivitet. De nya chassimodulerna (Body Attachment Modules, BAM) spelar en viktig roll för snabb montering av ett chassi och ett tungt system för kran, tipp eller kroklyft. Det nya och utökade hålmönstret i den bakre delen av chassit underlättar monteringen av lyftar, kranar och chassin, och gör det också enkelt att flytta komponenter eller montera dragkrok eller underkörningsskydd. Det nya hålmönstret medför därför lägre kostnader för karossbygge samtidigt som fordonens ledtider förkortas.

Nya och innovativa batterienergiövervakningssystem En annan ny funktion är det innovativa batteriövervakningssystemet, BEM. Systemet finns som tillval och använder en nyutvecklad givare som mäter batteriets exakta laddningsförhållanden och även tar hänsyn till miljöförhållanden för att säkerställa att fordonen är redo för arbete med högsta tillgänglighet.

Nya PACCAR-motorer MX-11 och MX-13 I linje med DAFs filosofi om transporteffektivitet har alla ansträngningar gjorts för att uppnå maximal prestanda från varje droppe bränsle. PACCAR MX-11- och MX-13-motorerna har omarbetats helt. Ett viktigt mål under utvecklingen av nya drivlinor var minskningen av motorvarvtal vilket ofta benämns som ”down speeding” eftersom lägre varvtal leder till lägre bränsleförbrukning. Samtidigt ökade PACCAR-motorernas maximala vridmoment betydligt, och det högsta vridmomentet ligger nu på otroliga 900 varv per minut.

Effekten hos nästan varje drivlina ökade med 7 kW/10 hk till 14 kW/20 hk, medan vridmomentet för alla nya motorer ökade med 50 till 200 Nm. DAF använder även ”Multi Torque” i den nya generationen av CF och XF, vilket möjliggör ytterligare 100 till 150 Nm på högsta växeln. Det gör att fordonet kan köras i högsta växeln under längre perioder, vilket i sin tur optimerar bränsleförbrukningen och maximerar prestanda.

Senaste TraXon: snabbare och mindre friktion De nya PACCAR MX-11- och MX-13-motorerna levereras som standard med den senaste generationen av automatiska TraXon-växellådor. Dessa växellådor har lägre friktionsförlust och kännetecknas av extremt smidig växling. Specifika växlingsstrategier finns tillgängliga för standardtransport, vätsketransport, tungtransport och eko kombi.På byggmodellerna av DAF CF FAD, FAT (lastbilar med stela axlar) och FTT (traktor) levereras TraXon-växellådan med en extra terränginställning för optimal växling och kopplingsaktivering. När TraXon är aktiverat växlar den extremt snabbt och vid högre varvtal för maximalt grepp.

Avancerade programvarufunktioner för drivlinan Precis som med de första CF- och XF-konfigurationerna som introducerades har de nya DAF fleraxlade modellerna också helt ny elektrisk och elektronisk arkitektur, med en ny styrenhet som hanterar alla drivlinekomponenter på ett integrerat sätt. Funktioner, t.ex. EcoRoll och farthållare har utökats för att ytterligare förbättra optimal bränsleekonomi.

Mycket effektiva bakaxlar En viktig del av de nya, snabbare drivlinorna är bakaxlarna som är utformade och tillverkade av DAF. Snabbare reduktion på 2,05:1 finns nu tillgängligt, vilket gör att du kan köra i 85 km/h med bara 1 000 varv/minut, beroende på drivlinans specifikationer. Den nya generationens differential för bakaxlar har en ny design på kardanhjul och drev, med sikte på högsta hållbarhet och effektivitet samt extremt låga ljudnivåer.

Med lanseringen av åtta 2-, 3- och 4-axlade lastbilar med stela axlar och tre 3- och 4-axlade traktorer är Pure Excellence nu standarden för DAFs helt nya sortiment av lastbilar. Pure Excellence anammar DAFs filosofi om transporteffektivitet för att nå lägsta möjliga driftskostnader och högsta möjliga tillgänglighet för fordonet. Samtidigt är det synonymt med den utmärkta tillverkningskvaliteten och den oöverträffade förarkomforten hos nya CF, XF och LF.

DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag inom det amerikanska PACCAR Inc, en av världens största tillverkare av tunga lastbilar – är en ledande tillverkare av lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF tillverkar ett komplett sortiment av traktorer och lastbilar, för att kunna erbjuda rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också marknadsledande inom tjänster: mångsidiga reparations- och underhållsavtal, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig reservdelsleverans genom PACCAR Parts. Dessutom utvecklar och tillverkar DAF komponenter som axlar och motorer för busstillverkare över hela världen. DAF Trucks N.V. har produktionsanläggningar i Eindhoven i Nederländerna, Westerlo i Belgien, Leyland i Storbritannien och Ponta Grossa i Brasilien och över 1 000 återförsäljare och serviceställen inom och utanför Europa.

Källa: Nordic Truckcenter

[/av_textblock] [/av_one_full]